پنجاه و چیزی کم نویسنده: فرشته مولوی

پنجاه و چیزی کم

نویسنده: فرشته مولوی

انتشارات آزادان، سال چاپ: ۱۴۰۲

 

“پنجاه و چیزی کم” عنوان کتابی‌ست شامل ۴۳ داستان کوتاه از پنج مجموعه داستان. فرشته مولوی می‌نویسد: «روزگار فرصت نداد تا داستان‌های کوتاهم به‌گاه و به‌جا و به ترتیبی درست و دلخواه در مجموعه‌هایی گردهم آیند. گاه جنگ و گاه سانسور و گاه کوچ و همیشه نابرخورداری از بخت خوش به این انجامید که چند کتابی این‌جا و آن‌جا درآمدند، بی‌آن‌که در دیدرس و دسترس خواننده باشند، یا شیوه درآمدن‌شان مایه‌ی خشنودی نویسنده باشد.» و حال در یک مجموعه بازنشر شده‌اند تا نشانی باشد از این‌که «دست‌کم در گستره داستان‌نویسی از خطر و خطاکردن در تجربه‌ورزی نهراسیدم.»

مجموعه داستان «پنجاه و چیزی کم» مجموعه‌ای از همه‌ی داستان‌های کوتاه مولوی و دربرگیرنده‌ی همه‌ی مجموعه‌داستان‌های اوست که در چند دهه گذشته منتشر شده بودند.

فرشته مولوی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر است. از  ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی در کتابخانه استرلینگ دانشگاه «ییل» کتابشناس و کتابدار مرجع بخش خاورمیانه و مسئول مجموعه سازی فارسی برای کتابخانه بوده است. در تورنتو در دانشگاه تورنتو و دانشگاه یورک و کالج سنکا زبان و ادبیات فارسی و جستارنویسی درس داده و نیز نویسنده میهمان در کالج مسی و کالج براون در تورنتو بوده است. از زمره‌ی برنامه‌های فرهنگی او در تورنتو می‌توان از «کتاب ماه تهرانتو» و «کافه‌نویسا» نام برد.

مولوی تاکنون پنج رمان به فارسی و یک رمان به انگلیسی، یک داستان بلند (نوولا)، چند مجموعه داستان، سه مجموعه جستار، یک کتابشناسی، و چند کتاب ترجمه منتشر کرده است. رمان دوپرده‌ی فصل (۱۳۸۸) او لوح تقدیر مهرگان ادب را گرفته و داستان‌ها و جستارهایش به زبان انگلیسی در گاهنامه های انگلیسی زبان منتشر شده است. مجموعه‌ای از داستان‌های برگزیده‌ی او به زبان انگلیسی با عنوان « Thirty Shadow Birds»در آمازون در دسترس است.